Testereiden käyttö
Dieselmoottori:
K-arvo
”Savustusmittauksessa raja-arvot ovat seuraavat:
1. Vapaasti hengittävä dieselmoottori k<2,5 (k<1,5)
2. Ahdettu dieselmoottori k<3,0 (k<2,0)
3. 1.1.2006 – ensi kertaa käyttöönotettava M1-luokan (enimmäismassa enintään
2500 kg) ja N1-luokan I-alaluokan ajoneuvo k<1,5 (k<1)
4. 1.1.2007 – ensi kertaa käyttöönotettava M-luokan (enimmäismassa yli 2500
kg) ja N1-luokan II- ja III-alaluokan ajoneuvo k<1,5 (k<1)
(M1=henkilöauto,
N1=pakettiauto)
Yllämainitut raja-arvot ovat kolmen ryntäytyksen keskiarvoja, joilla päästömittaus on hyväksytty. Suluissa mainittu arvo, on arvo, jolla päästötesti hyväksytään ensimmäisellä polkaisulla.”
Yllämainitut raja-arvot ovat kolmen ryntäytyksen keskiarvoja, joilla päästömittaus on hyväksytty. Suluissa mainittu arvo, on arvo, jolla päästötesti hyväksytään ensimmäisellä polkaisulla.”
Bensiinimoottori:
Moottorityyppi tai
auton käyttöönottoaika |
Joutokäynti
|
Väh. 2000 r/min
|
||||
OBD
|
CO (%)
|
HC (ppm)
|
CO (%)
|
HC (ppm)
|
Lambda
|
|
Ennen 1.10.1986
|
-
|
4,5
|
1000
|
-
|
-
|
-
|
1.10.1986 tai jälkeen
|
-
|
3,5
|
600
|
-
|
-
|
-
|
Varustettu kolmitoimisella
katalysaattori-laitteistolla |
-
|
0,5
|
100
|
0,3
|
100
|
1±0,03
|
Tarkastus
|
-
|
-
|
0,2
|
100
|
1±0,03
|
|
1.7.2002 jälkeen
|
Tarkastus
|
-
|
-
|
0,2
|
100
|
1±0,03
|
Vika-analyysi
lambda arvo:
rikas seos lambda=
rikas seos λ<1
laiha seos λ>1
stökiömetrinen
seos λ=1
arf-luku1:14,5
è 1 painoyksikkö polttoainetta
è 14,5 painoyksikköä ilmaa
Lambda
säätö:
polttaminen
HC, CO
HC + O2 =
CO2 + H2OCO + O2 =
CO2 Laiha
seos
NOx + HC -> N + CO2 + H2O NOx + CO = N + CO2 Rikas seos
CO= HIILIMONOKSIDI
O2= HAPPI
CO2 = HIIDIOKSIDI
NOx=
TYPPIOKSIDI
TOIMINTA:
λ- SÄÄTÖALUE
0,95-1,005 kun seos on laiha λ-
jännite noin 0V -> suuttimien aukioloaikaa jatketaan, kun anturijännite noin
1V
aukioloaikaa lyhennetään,
kunnes anturijännite noin 0V
JNE. huojunta n. 50 kert/
min.
OnLine-mittaukset
Korjaamosovellus AutoFutur
Kustannusarvion teko
Liiketoiminnan perusperiaatteet
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti