tiistai 17. toukokuuta 2016

Merkkihuoltotoiminnan näyttö



Testereiden käyttö


                                            Päästömääräykset

                                            Dieselmoottori: K-arvo

”Savustusmittauksessa raja-arvot ovat seuraavat:

1.     Vapaasti hengittävä dieselmoottori k<2,5 (k<1,5)

2.     Ahdettu dieselmoottori k<3,0 (k<2,0)

3.     1.1.2006 – ensi kertaa käyttöönotettava M1-luokan (enimmäismassa enintään 2500 kg) ja N1-luokan I-alaluokan ajoneuvo k<1,5 (k<1)

4.     1.1.2007 – ensi kertaa käyttöönotettava M-luokan (enimmäismassa yli 2500 kg) ja N1-luokan II- ja III-alaluokan ajoneuvo  k<1,5 (k<1)

(M1=henkilöauto, N1=pakettiauto)

Yllämainitut raja-arvot ovat kolmen ryntäytyksen keskiarvoja, joilla päästömittaus on hyväksytty. Suluissa mainittu arvo, on arvo, jolla päästötesti hyväksytään ensimmäisellä polkaisulla.”

                                           

Bensiinimoottori:

Moottorityyppi tai
auton käyttöönottoaika
Joutokäynti
Väh. 2000 r/min
OBD
CO (%)
HC (ppm)
CO (%)
HC (ppm)
Lambda
Ennen 1.10.1986
-
4,5
1000
-
-
-
1.10.1986 tai jälkeen
-
3,5
600
-
-
-
Varustettu kolmitoimisella
katalysaattori-laitteistolla
-
0,5
100
0,3
100
1±0,03
Ey-tyyppihyväksytty direktiivin
98/69/Ey-mukaisesti (
EURO 3 ja 4)
Tarkastus
-
-
0,2
100
1±0,03
1.7.2002 jälkeen
Tarkastus
-
-
0,2
100
1±0,03


                                            Vika-analyysi

Zoom out


lambda arvo: rikas seos lambda=
rikas seos λ<1

laiha seos λ>1
stökiömetrinen seos λ=1

arf-luku1:14,5

è 1 painoyksikkö polttoainetta

è 14,5 painoyksikköä ilmaa

Lambda säätö:
polttaminen HC, CO

HC + O2 = CO2 + H2OCO + O2 = CO2                                     Laiha seos

NOx + HC -> N + CO2 + H2O NOx + CO = N + CO2                           Rikas seos

HC= PALAMATON HIILIVETY
CO= HIILIMONOKSIDI
O2= HAPPI
CO2 = HIIDIOKSIDI
NOx= TYPPIOKSIDI


TOIMINTA:

λ- SÄÄTÖALUE 0,95-1,005 kun seos on laiha λ- jännite noin 0V -> suuttimien aukioloaikaa jatketaan, kun anturijännite noin 1V

                aukioloaikaa lyhennetään, kunnes anturijännite noin 0V
                JNE. huojunta n. 50 kert/ min.



                                                                 Vikakoodien luku

                                                                 OBD-testi

                                                                  OnLine-mittaukset

                                            Oskilloskooppi


Korjaamosovellus                               AutoFutur
                                                         Työmääräyksen teko
 Kustannusarvion teko

Varaosakaupan järjestelmä            Motonet

Autotietojärjestelmä                        Autodata, Alldata


Liiketoiminnan perusperiaatteet

                                                                 Tuloslaskelma

                                                                 Aune-ehdot

                                                                


                            


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti